Tuesday 9 August 2011

Malam Ramadhan yang sungguh mendebarkan...

Setiap hari,macam biasa lepas berbuka, hubby aku akan ke masjid untuk terawih...
Aku pulak, lepas habis Isya' aku akan sambung keje-keje kat dapur tuh...
Kalau Hadif ok or tidur, sempatlah nak berterawih sendiri kat rumah...
Agak-agak banyak kerja rumah nak buat, aku sempatkan capai Quran depan mata...bacalah sehelai dua..
sambil enjut si Hadif dalam buaian...

Tapi...
pada malam terawih ke-7, Hubby aku gerak ke masjid dalam pukul 8.30 malam...
Aku melambai-lambaikan tangan ke arahnya..
"hati-hati.."...pesanan aku macam biasa setiap hari...
sementara menunggu waktu isya', aku capai Al-Quran..aritu aku nak abiskan surah Maryam...
Selepas azan berkemandang di Astro Oasis, aku selesaikan solat Isya'...
Malam tu, aku menyibukkan diri dengan memasak untuk sahur, membasuh baju, melipat baju dan
melayankan si kecik comel tuh...
Aku dah set dalam mind...paling lewat hubby aku balik pukul 11.00 malam...
Malam minggu, aku takderlah hadap tv tuh sangat...tp tengok celam celom lah...
Yelah, nak buat itu, buat ini...

Tup-tap-tup-tap....jam dah menunjukkan pukul 11.15malam...
Aku sabar lagi...sambil melipat baju Hadif...
Mata pandang jer tv tapi macam tak paham jer...
Jam dah menunjukkan jam 11.30malam...Hadif dah selamat aku tidurkan atas katil...
Hubby aku tak muncul-muncul lagi...
Pintu umah aku tak tutup...aku biarkan terbuka supaya senang aku nak jengah daripada dapur...
Dengar jer brroomm..brroomm..aku cepat-cepat toleh daripada dapur...
Tengok-tengok moto tuh melepasi depan rumah aku....
"Hmmmm...mana abg nih...".. detik hati aku...
Aku melekakan diri dengan membuat kerja-kerja dapur lagi...
Basuh botol susu... masukkan susu siap-siap dalam bekas, nanti memalam hadif bangun tinggal isi air panas n masak jer...
Gitu-gini...jam dah 11.50malam...

Aku menjengah dekat depan pintu rumah...sunyi jer.....
Jiran kiri kanan semua dah lena aku rasa....
Aku mula nekad dalam diri...kalau hubby aku tak balik-balik jugak pukul 12 malam...harus aku pergi carik dia dekat masjid...
Hati aku dah berdebar-debar giler... Allah jua yang tahu...
Janganlah Engkau uji aku dengan ujian yang belum bersedia untuk aku hadapi Ya Allah...

Mujurlah aku tahu area masjid tuh....memang aku tak pernah sampai...
Tapi,aku penah nampak sign-board arah ke Masjid Al-Muttaqin...
Yelah,aku masih baru di sini...baru 6 bulan berada di area sini...

Jam dah melebihi jam 12.05 pagi...
Aku siap bancuh susu Hadif...kesian aku tengok dia tengah nyenyak tidur...kesian nak ganggu...
Tapi,aku mesti carik suami aku....!

Aku tukar baju siapkan diri...capai jer kunci rumah n kereta...
Aku start kereta...then amik Hadif letak kat car seat..dengan harapan dia tidur lagi...
Tengok-tengok dia merengek...menangis la pulaaakk...memecah kesunyian malam...
Aku ambik dia balik...pujuk dia...kami masuk balik dalam rumah...
Aku susukan Hadif dulu....jam bergerak dengan pantas...
Perasaan aku mulalah berkecamuk...! Allah jua yang tahu...
Aku cakap perlahan-perlahan.."hadif...cepat skit habiskan susu sayang....kita pergi cari ayah yer..."
Susu tak habis lagi...aku cabut jer...
Aku letakkan Hadif semula ke car seat...nasib baik dia senyap jer...
Masa nak kunci pintu rumah, aku tengok, helmet ada kat rumah...
What??? Hubby aku tak pakai helmet ???
Kerisauan aku mula bercambah....!

Aku mulakan perjalanan aku ke arah Masjid Al-Muttaqin...dengan Bismillahirrahmanirrahim...
Sepanjang perjalanan...walaupun tak sampai 10minit..perasaan aku bercampur baur...
Kalaulah masjid dah gelap...ke mana aku harus tuju ??? nak call saper...?? Nak mengadu dengan saper dulu ?
kawan? Keluarga?
Aku sedapkan hati...takper...kita tengok dulu kat masjid...

Nampak jer sign-board Masjid Al-Muttaqin, aku ikut jer arah yang ditunjukkan tu...
Lorong tu aku lalu dengan perlahan...
Aku hampir-hampir tersilap masuk ke Dewan hape ntah...
Aku teruskan lagi...aku nampak bangunan Masjid yang masih bercahaya...
Lega 1 dah lepas....
Pastuh, sebijik-sebijik motor aku tengok....
Haaaaaaa! Lega giler...motor kesayangan suami aku ada....
Rupanya, tazkirah masih kedengaran....
Aku lalu kedepan lagi....betul2 kereta depan masjid...hubby aku pon sedang menuju ke pintu keluar...
Dengan tersenyum-senyum dia ke arah aku...
Air mata aku mulalah keguguran...
Syukur ada, geram ada, lega ada...dan macam-macam lagilah...
Aku turunkan cermin kereta...
Belum sempat hubby aku cakap apa-apa..aku dah cakap dah sambil meleleh ayaq mata....
"Sayang tau tak ayu risau pasal abg...? Dah pukul 12 lebih tp abg tak balik-balik lagi...saper tak risau...
Lepas ni sayang kene bawak hp lah...takderlah ayu susah hati bila abg balik lewat malam..."
Hubby aku cakap dengan nada memujuk...dah..dah..abang adalah...abg ada...
Ada forum tadi....abg tak perasan dah lewat...
Dah..dah...jom kita balik...

Si hadif plak, dengar suara ayah dia...tersengih-sengih dia....!

Maka, pulanglah kami dengan perasaan lega...hilang semua kekusutan, kerisauan....

Ya Allah...aku bersyukur kepadaMu kerana Engkau masih memberi pinjam hambaMu Mohd Hamdan bin Md Daud untuk mengemudi keluarga kami...
Wahai suamiku...isterimu ini sangat menyayangi dirimu..jangan kiranya dirimu membiarkan isterimu ini dilanda kerisauan yang terlampau....

No comments:

Post a Comment

Rahmatilah kami Ya Allah...

Daisypath Anniversary tickers

Permata hati ibu ayah

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers