Thursday 18 August 2011

Kenangan Ramadhan (1)

Biasanya sebelum masuk bulan puasa, memasing dah mengimbas kembali kenangan-kenangan Ramadhan zaman kanak-kanak..
Actually aku pon ada, cuma tak terkongsi masa awal-awal Ramadhan hari tuh...
Aku teringat masa aku belum masuk sekolah rendah lagi...ni zaman aku tadika ke sebelum tuh lagi...(ingat-ingat luper...)
Kira-kira umur aku 5 or 6 tahun lah kan...
Peristiwa tu memang aku ingat sampai sekarang...
Arwah mak aku pesan..kena belajar puasa..tapi, kalau tak larat sampai petang, bagitau mak..

Di suatu hari di waktu lewat tengahari..nak masuk kol 2 lah kot..
Aku ingat situasi ni masa aku ngah golek-golek baring sebelah mak aku...
Golek punya golek...tetiba aku terkeluar ayat ni...
Dialog nih kira lebih kurang la....exactly ayat..akupon tak hengat!

Aku : Mak...mak..... Ayu lapar la... nak makan nasi la...
Mak : Ha...lapar eh...? [lembut selembut-lembutnyer mak aku jawab....]
Aku : Ha'ah..laaaaapaaarrrr...[kira ayat nak merayu la...]
Mak : Nak makan apa...? Nasi ngan telor jer ea..? [jawapan yg aku sungguh tak terduga..yiipppiiee!]
Aku : Boleh....
Mak : hmmmm jap, mak masakkan kejap..nanti dah siap mak panggil...

Seingat aku...disebabkan ketidaklaratan aku...makan pon mak aku yang suapkan...
Tapi, dalam sessi suap menyuap tuh, aku tetiba terkejut mak aku menyuap ke dalam mulut dia jugaks...
aku nyer terkejut xderlah sampai mata membulat...cuma aku boleh tanya mak aku....

Aku : Mak tak puasa ker...?
Mak : Ha'ah...mak uzur..
Aku : Uzur tuh apa mak?
Mak : orang perempuan setiap bulan ada 7 hari tak boleh puasa & sembahyang... [mak aku bg info basic aku kira...]
Aku : Owhhh...setiap bulan? berapa hari bulan? bila-bila jer boleh ke? [aku mula keliru dengan jawapan mak aku - uzur tuh apa ? tp aku biarkan dalam kepala otak aku jer...]
Mak : Iyer...setiap bulan...Adalah hari-hari dia... Dah2..makan nih... [jawapan mak aku tanpa ada jawapan tepat]
Aku : Owwwhhhh..... [aku membuat kesimpulan setiap bulan perempuan tidak boleh sembahyang & puasa... biler? boleh pilih hari yang mana nak..janji 7 hari]

Kami makan bersama-sama dengan berseleranya sehingga kenyang...walaupun menu - nasi kicap + telur mata lembu.... huhuh!

Tapi, aku dah dapat 1 'ilmu' - perempuan boleh pilih mana-mana hari untuk tidak boleh sembahyang & puasa!
Seriusly, aku simpan mende nih sampaila lepas-lepas puasa...
Arwah mak aku tak pernah bgtau dengan jelas...yelah,mungkin dia fikir aku terlalu kecil untuk mengetahui tentang 'uzur' itu...?

Sampailah tahun depannya kot...
Masa kenduri kat rumah aku....time tuh dalam bilik mak ayah aku...

Kezen : Ayu dah sembahyang dah...?
Aku : Hari ni tak boleh sembahyang...uzur... [aku jawab penuh konfiden]
kezen : Ha? Uzur? Kahkahakahakahakah!
Aku : [dengan muka tensen aku tgk diorg gelak kat aku...]
Kezen : Uzur tuh apa?
Aku : Orang perempuan kan ada 7 hari tak boleh sembahyang... hari ni ayu tak boleh sembahyang lah....!
Kezen : ohyeke........ kikkikikiki... [aku tgk jer diorg gelak-gelak & cakap sesama sendiri...]

Korang tau bila aku realize mende nih...?
hahahaha...aku pon dah tak hengat bila aku paham tentang 'keuzuran' perempuan nih...
Maybe, bila aku dah masuk sekolah agama or ada kawan aku yang dah start period kots...masa tuh darjah 6...
Tapi, once bila aku dah realize, time tuh barulah aku mengimbas kembali dialog2 aku ngan arwah mak aku....
Barulah aku paham kenapa perempuan ada cuti sembahyang & puasa...
barulah aku paham apa yang dimaksudkan cuti 7 hari oleh arwah mak aku...
Bila ingat tuh....barulah dalam hati aku cakap..."Owwwhhhh..patutla...."



Moral of the story:
Bila anak tanya & argue itu ini..
Parents kena bagi jawapan yang tepat n jitu..
Agar diorang tak menjawab dengan orang lain dengan jawapan yang sesukati!
Huhuhuhuh!

No comments:

Post a Comment

Rahmatilah kami Ya Allah...

Daisypath Anniversary tickers

Permata hati ibu ayah

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers